SCENARIUSZ LEKCJI
Temat lekcji: Opisujemy zmieniające się nastroje Skawińskiego w oparciu o nowelę „Latarnik” H. Sienkiewicza. Cele lekcji Uczeń powinien: - umieć pracować z tekstem; - analizować i selekcjonować informacje; - pracować metodami aktywizującymi; - współpracować w grupie; - nazywać uczucia bohatera. - być wrażliwym na los drugiego człowieka. Metody pracy: - słoneczko; - praca z tekstem; - metaplan.
Pomoce dydaktyczne: - „Latarnik” H. Sienkiewicza
Tok lekcji: 1. Wprowadzenie. Refleksje na temat losu człowieka. Nawiązanie do losów Skawińskiego – jaki był jego los, od czego zależał? 2. Jakie uczucia towarzyszą Skawińskiemu? (metoda słoneczka)
samotność szczęście tęsknota radość ból rozpacz
3. Podanie i zapisanie tematu. 4. Analiza tekstu pod kątem zmieniających się nastrojów Skawińskiego. a) co przeżywał Skawiński, kiedy objął posadę latarnika? ( ukojenie, spokój, ukojenie, bezpieczeństwo, doznał ulgi po długiej tułaczce, był szczęśliwy, bo szczęście utożsamiał ze stabilizacją i spokojem, zadowolony z samotności- otaczająca go przyroda dodawała mu odwagi i optymizmu ) b) co poczuł latarnik, gdy otrzymał niespodziewanie paczkę z polskimi książkami? ( stracił spokój, harmonię, a miejsce spokoju zastąpił silny poryw uczucia wielkiej, niespodziewanej radości, płynącej z miłości do kraju, z cudu, jakim były polskie książki na samotnej wysepce, pojawia się czas na wspomnienia) c)co czuje bohater, gdy musi opuścić Aspinwall? (cierpienie, zmęczenie, stracił poczucie bezpieczeństwa, niepokój o własny los, o miejsce, w którym będzie mógł spocząć, jego udziałem będzie strach przed utratą tego, co odzyskał, choć pozostało mu niewiele-książka i uczucia) 5. Wspólne redagowanie opisu zmieniających się nastrojów Skawińskiego i zapisanie go do zeszytu. 6. Podsumowanie lekcji – odpowiedzi na pytania (metoda metaplanu): - jaki był los Skawińskiego? - jaki być powinien? - co należy zmienić? Wnioski. 7. Zadanie pracy domowej. Napisz, jaki mógłby być los Skawińskiego.
Opracowała: Marzena Jędrzejewska Samorządowe Gimnazjum w Bolszewie
|